Veelgestelde vragen

Wat is Pilates?

Centrale doelstelling van de Pilates training is ondersteuning van de natuurlijke krommingen van de wervelkolom en ontspanning en beweeglijkheid van de spieren er omheen. Zo zijn we weer in staat om onze oorspronkelijke houding rechtop te kunnen handhaven, zonder het ontwikkelen van onnodige spierspanningen en blessures. Concentratie en ademhaling spelen een belangrijke rol tijdens de trainingen. De beoefenaar wordt zich meer bewust van zijn of haar lichaam en ervaart na verloop van tijd meer zelfcontrole.

Voor wie zijn de Pilatestrainingen geschikt?

Deze training is voor iedereen die iets aan verantwoorde en effectieve beweging wil doen. Het is een veilige bewegingsvorm, vooral gericht op het versterken van de rug- en buikspieren en het versoepelen van de schouder-, bekken- en heupspieren. De oefeningen bestaan voornamelijk uit grondoefeningen en zijn ontwikkeld vanuit een fysiotherapeutische achtergrond. Hierdoor is deze training ook zeer geschikt voor mensen met lichamelijke klachten. (rug/nek/RSI).

Wat is het verschil tussen STOTT Pilates en andere vormen van Pilates?

STOTT Pilates gebruikt moderne kennis uit de bewegingswetenschap maar volgt ook de hedendaagse ontwikkelingen in de revalidatie en topsport trainingsmethodes. Ten opzichte van andere Pilatesmethoden gaat de STOTT methode uit van de natuurlijke curves van de wervelkolom en worden alle spiergroepen getraind in de richting van spierbalans, met speciale aandacht voor techniek en individuele verschillen. De methode heeft als uitgangspunt dat het lichaam pijnvrij en op verantwoorde wijze wordt uitgedaagd in de optimale samenwerking van spieren.

Wat is het verschil tussen de basiscursus en de reguliere trainingen?

De basiscursus bied je de mogelijkheid om het ‘waarom’ te ervaren achter de Pilatesmethode en om bekend te raken met de basisprincipes en de specifieke terminologie, zodat je uit elke (reguliere) training het optimale effect kunt halen. In de reguliere trainingen zijn de basisprincipes het vertrekpunt voor een dertigtal oefeningen waarbij alle spiergroepen aan bod komen, in combinatie met een juiste ademhalingstechniek en een juiste focus.

Kan ik ook meedoen aan de reguliere trainingen zonder aan de basiscursus deel te nemen?

Mensen die eerdere ervaring hebben met de STOTT Pilates basisprincipes en -trainingen kunnen zonder deelname aan de basiscursus toch aan de reguliere trainingen deelnemen. Zonder ervaring met STOTT is de Smart Start Basiscursus een goede investering waar je lang plezier van zult hebben.

Wat moet ik aan tijdens de training en moet ik verder nog iets meenemen?

Neem een handdoek mee voor op de mat. Alle benodigde materialen zijn ter plaatse aanwezig. Trek gemakkelijk zittende (sport-)kleding aan waarin je vrij kan bewegen. Zorg dat je het warm genoeg hebt en iets kan uittrekken als dat nodig mocht zijn. We trainen zonder schoenen aan op de mat. Sokken (eventueel met anti-slip) zijn aan te raden.

Kan ik ook trainen als ik lichamelijke klachten/blessures heb?

Aangezien bij Smart Moving getraind wordt onder begeleiding van een fysiotherapeut, zijn de lessen bij uitstek geschikt voor mensen met klachten aan hun bewegingsapparaat of langer durende blessures. De Pilatesmethode laat zich gemakkelijk aanpassen aan het individu, zodat iedereen binnen zijn of haar eigen mogelijkheden verantwoord en stap voor stap sterker kan worden.

Ik heb rugproblemen, kan ik dan wel aan de Pilatestrainingen meedoen?

Bij (langdurige) rugpijn is vaak sprake van een verstoorde spierbalans, waarbij de ene groep van spieren een verminderd vermogen van krachtuithouding laat zien en een andere groep spieren juist overmatige spanning gaat vertonen. De Pilatestrainingen volgens de STOTT methode zijn erop gericht deze spierbalans uit te dagen en/of te herstellen. De oefeningen zijn hiermee juist uitermate geschikt voor mensen met rug- en nekklachten en worden tevens vaak ingezet in de dagelijkse fysiotherapiepraktijk.

Ik ben net zwanger geweest, kan ik dan wel aan de Pilatestrainingen meedoen?

Ongeveer vanaf de 4e tot 6e week na de bevalling kan je weer rustig starten met beweegtrainingen. De Pilatestraining leent zich hier bijzonder goed voor, aangezien het een rustige en onbelaste vorm van bewegen is, met veel individuele aandacht voor houding en techniek. Een goede opstart dus om erna weer andere sportactiviteiten te kunnen oppakken.

Wat zijn de effecten van het trainen met de Pilatesmethode?

Mensen die regelmatig deze methode beoefenen zullen ontdekken dat zij direct hun houding verbeteren. De flexibiliteit van de spieren en gewrichten neemt toe waardoor de beoefenaar minder last zal hebben van spanningen in de rug, nek en schouders. Resultaten zijn opvallend snel merkbaar en voor iedereen verschillend. De ene persoon vindt de fysieke veranderingen belangrijk, de ander vindt de mentale verandering van belang. Hoe dan ook: je komt letterlijk en figuurlijk beter in je vel te zitten.

Waarom is de Pilatesmethode al zo lang populair?

Omdat je het lichaam oefent in datgene waarvoor en zoals het gebouwd is. Als dit op een veilige en technisch verantwoorde wijze gebeurt, waarbij de deelnemer signalen van het lichaam op juiste wijze leert te interpreteren en hierop adequat en gericht kan reageren, kan op veel intensiever niveau worden getraind. De effecten werken door, ook als je niet traint.

Waarom is deze methode minder belastend dan de meeste andere vormen van sport?

De Pilatesmethode heeft oneindig veel mogelijkheden om de oefeningen aan te passen op het individu. Of je nou topsport bedrijft, veel denkwerk verricht, of blessuregevoelig bent: jij kan trainen met jouw specifieke mogelijkheden en doelen.Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een oefening waarbij spieren in hun maximale verlenging worden beproefd, eerst bij een medium verlenging worden uitgevoerd om hiermee blessures of pijn te voorkomen. Zo kunnen de betreffende spieren toch worden getraind en neemt kracht en uithouding toe. Ons lichaam wordt fitter in plaats van uitgeput door oefeningen die letterlijk buiten ons bereik liggen.

Krijg ik de Pilatestrainingen vergoed van mijn zorgverzekeraar?

De Pilatestrainingen zijn sportlessen en worden niet door je zorgverzekeraar vergoed. Sommige zorgverzekeraars vergoeden preventie. Je zou dan kunnen proberen om de kosten in te dienen. Eenieder blijft echter zelf verantwoordelijk voor het tijdig voldoen van trainingskosten.